branding voor ondernemers die positieve impact willen maken

POSITIEVE IMPACT

Branding is zoveel meer dan het ontwerpen van een logo, een huisstijl en een website. Goede branding maakt het mogelijk om mensen in beweging te krijgen en om positieve impact te maken met jouw merk. En daar gaat het toch om wanneer je duurzaam of sociaal onderneemt?

Focus op betekenis

Om positieve impact te maken als onderneming/organisatie, helpt het om de échte meerwaarde van jouw product of dienst voor je klanten te kennen. Ook is het belangrijk om te weten wat jouw merk onderscheidend maakt en wat het precies kan betekenen voor anderen. Waarom zouden mensen anders hun tijd en aandacht aan jou willen geven?

Voor succesvolle duurzame bedrijven geldt inmiddels vaak dat meer dan de helft van hun waarde bestaat uit merkwaarde. Dus focus je vooral op wat je voor de wereld kunt betekenen. Word een merk van échte betekenis en breng jouw missie op de juiste manier over. Goede branding is hierbij het halve werk (of liever: het halve merk).

this is HOW we do it

Branding is een gedisciplineerd proces. Op basis van onze ervaring en de wensen van onze klanten zijn we tot twee producten gekomen: Branding Basics (wat heb je minimaal nodig?) en Branding Extended. Klik hieronder om te zien wat dat inhoudt.

BRANDING BASICS

Stap 1: Ontwikkeling mentale merkidentiteit

Omschrijven en vastleggen van:

✓ visie

✓ missie

✓ doelgroep

✓ merkwaarden

✓ merkpersoonlijkheid

✓ merkbelofte

✓ merkessentie

Na het doorlopen van dit proces past de mentale merkidentiteit van de onderneming/organisatie op één A4-tje. Dit document is een solide basis voor de merk- en marketingstrategie. Op basis hiervan is het een stuk gemakkelijker om, nu en in de toekomst, beslissingen te nemen.

Optioneel: Wij voeren ook consumenten- en marktonderzoek uit. Wanneer blijkt dat er zaken onvoldoende bekend zijn, kunnen we dit snel en representatief laten onderzoeken.

Stap 2: Ontwikkeling visuele merkidentiteit

Ontwerp (of restyling) van:

✓ logo / beeldmerk / pay-off

✓ merkkleuren

✓ typografie

✓ fotografie-/illustratiestijl

✓ lay-outs

✓ tone-of-voice

Om een goed beeld te krijgen van de ‘look & feel’ worden er ook een aantal voorbeelduitingen gemaakt waarvan we weten dat deze later voor de onderneming/organisatie van toepassing zullen zijn.

Wanneer de visuele merkidentiteit is bepaald, leggen we deze vast in een handige brand manual.

BRANDING EXTENDED

Stap 1: Ontwikkeling mentale merkidentiteit

Omschrijven en vastleggen van:

✓ visie

✓ missie

✓ doelgroep

✓ merkwaarden

✓ merkpersoonlijkheid

✓ merkbelofte

✓ merkessentie

Na het doorlopen van dit proces past de mentale merkidentiteit van de onderneming/organisatie op één A4-tje. Dit document is een solide basis voor de merk- en marketingstrategie. Op basis hiervan is het een stuk gemakkelijker om, nu en in de toekomst, beslissingen te nemen.

Optioneel: Wij voeren ook consumenten- en marktonderzoek uit. Wanneer blijkt dat er zaken onvoldoende bekend zijn, kunnen we dit snel en representatief laten onderzoeken.

Stap 2: Ontwikkeling visuele merkidentiteit

Ontwerp (of restyling) van:

✓ logo / beeldmerk / pay-off

✓ merkkleuren

✓ typografie

✓ fotografie-/illustratiestijl

✓ lay-outs

✓ tone-of-voice

Om een goed beeld te krijgen van de ‘look & feel’ worden er ook een aantal voorbeelduitingen gemaakt waarvan we weten dat deze later voor de onderneming/organisatie van toepassing zullen zijn.

Wanneer de visuele merkidentiteit is bepaald, leggen we deze vast in een handige brand manual.

Stap 3: Persona’s, de Customer Journey en merkstrategie

De doelgroep wordt verder uitgewerkt in persona’s. Dit maakt de communicatie met de verschillende subdoelgroepen een stuk gerichter en gemakkelijker.

De Customer Journey wordt in kaart gebracht en er wordt gekeken waar de merkbeleving van de persona’s kan worden geoptimaliseerd.

We ontwikkelen een merkstrategie voor het eerstvolgende jaar.

 

BRANDING: DE MIDDELEN

 

Realisatie middelen

Natuurlijk zijn er ook concrete middelen nodig om het merk met de wereld te delen. Nu duidelijk is wat er nodig is kunnen we aan de slag! Omdat deze behoefte voor iedere onderneming/organisatie weer anders is, maken we hier graag een offerte op maat voor. Denk aan middelen als:

website

social media

✓ drukwerk zoals visitekaartjes, een flyer of folder

verpakkingen

✓ online campagnes

video’s en animatiefilmpjes

Sociaal gemak

Het is mogelijk om bij ons een abonnement af te sluiten voor het bijhouden en verzorgen van goede en relevante content voor alle social mediakanalen.

Ook kunnen wij ervoor zorgen dat de website geregeld voorzien wordt van nieuwe content zodat deze helemaal up-to-date blijft. (Goed voor de zoekmachines!)

Brand Update

Zelfs wanneer Serious Impact de merkuitingen onder zijn hoede heeft, is het verstandig om regelmatig het merk en de strategie te evalueren en eventueel zaken bij te stellen. Branding vergt onderhoud, het is niet iets wat je eenmalig toepast, maar juist een dynamisch proces. Je moet kritisch blijven kijken naar zaken als identiteit en imago, de ontwikkelingen in de markt en de impact van uitgevoerde acties. Alleen op deze manier kan het merk groeien en steeds sterker worden.

Wij raden aan om ieder half jaar een Brand Update te doen.

EVEN VOORSTELLEN: HET TEAM

Ilona

merkstrategie & design

Eelco

marktonderzoek

Eske

design & animatie

Leon

online development

Anke

(web)teksten

WIJ ZIJN ER KLAAR VOOR OM POSITIEVE IMPACT TE MAKEN. JIJ OOK?