DON’t be another company.

be a brand

WAT IS BRANDING?

Branding is het vormen én vormgeven van merken. Een merk kan zowel een dienst of een product zijn als een bedrijf of organisatie.

Branding gaat veel verder dan het ontwerpen van een logo, een huisstijl en een website. Het gaat om merkbeleving: wat is de ervaring van mensen wanneer ze met jouw merk in aanraking komen? Een sterk merk onderscheidt zich niet alleen door hoe het eruit ziet, maar veel meer nog door hoe het voelt. Het verhaal dat het merk vertelt is hierbij van cruciaal belang.

Branding is de fundering van je onderneming. Het zorgt het ervoor dat het merk goed gepositioneerd kan worden en dat het zich onderscheidt van de concurrentie.

Je wint niet alleen het vertrouwen van mensen met branding, maar je maakt ook een emotionele connectie met ze die voor langdurige relaties en zelfs merkambassadeurs zorgt.

Voor een onderneming of organisatie is branding dus van levensbelang!

De voordelen van branding

Je kunt beter niet aan branding beginnen als géén van de volgende voordelen je aanspreken:

✓ Onderscheidend vermogen creëren

 

✓ Toegevoegde waarde geven aan het merk

 

✓ Beloften communiceren

 

✓ Vertrouwen winnen

 

✓ Een emotionele band opbouwen

 

✓ Aandacht creëren

 

✓ Het merk herkenbaar maken

 

✓ Interne motivatie medewerkers stimuleren

 

Redenen voor branding

Voor een start-up is het duidelijk: voor een nieuw te introduceren merk begin je met de eerste fase van het branding proces. Maar wat zijn nog meer redenen om met branding aan de slag te gaan?

 

✓ Introductie nieuw product of nieuwe dienst

Een bestaand bedrijf wil een nieuw product op de markt brengen

 

✓ Een gewijzigde ondernemingsstrategie

Bijvoorbeeld een nieuwe geografische markt (scale-up)

 

✓ Een fusie of overname

Deze kan het merkportfolio veranderen waardoor heroriëntatie nodig is

 

✓ Een gewijzigde merkstrategie

Bijvoorbeeld wanneer een merk internationaal gaat

 

✓ Een intern gewijzigde marketingstrategie

Denk aan het willen richten op een nieuwe doelgroep

 

✓ Externe ontwikkelingen bij consumenten

Denk aan trends in de markt

 

✓ Ontwikkelingen vanuit de regelgeving

Bijvoorbeeld een milieuverordening

 

✓ Tegenvallende resultaten

Het merk moet nieuw leven worden ingeblazen

✓ Veroudering

Het merk heeft een update nodig

 

✓ Merkidentiteit verschilt van merkimago

Er is een te groot verschil ontstaan tussen de gewenste merkidentiteit en het gevormde merkimago

Heb jij te maken met één van bovenstaande situaties? Dan kan ik je waarschijnlijk goed helpen.

HET PROCES

Het branding proces vraagt om een combinatie van gedegen onderzoek, strategisch denken, uitstekend design en projectmanagement.

Het proces kent 4 fases:

1. STRATEGIE

Het begint met onderzoek: wat zijn de missie, toekomstvisie en ambitie van het merk? Wat doet de markt en wie zijn de concurrenten? Wat wil de doelgroep? We leggen de mentale merkidentiteit vast en bepalen de optimale brandingstrategie.
Doorlooptijd: 2-3 weken

 

2. CREATIE

Met de strategie als basis verkennen we mogelijke designrichtingen en wordt de visuele merkidentiteit ontworpen (of gerestyled). Ook wordt de gewenste stijl in fotografie, typografie, kleuren, lay-outs en tone-of-voice ontwikkeld.
Doorlooptijd: 2-3 weken

 

3. REALISATIE

Alle relevante middelen worden uitgewerkt tot concrete visuele oplossingen. Teksten worden geschreven, foto’s gemaakt en definitieve ontwerpen kunnen naar de drukker of online gebruikt worden. We streven naar een ‘optimale visuele synergie’ voor een sterk merk.
Doorlooptijd: 2-4 weken

 

4. ORKESTRATIE

De nieuwe designstijl wordt doorvertaald naar andere merkuitingen. De uniformiteit in alle on- en offline uitingen wordt hierbij streng bewaakt. Er wordt een (beknopte) brand manual gemaakt en eventuele medewerkers worden geïnstrueerd.
Doorlooptijd: 2-3 weken